5 privacy tips voor startende ondernemers

Sinds begin februari sta ik weer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Een van de gegevens die ik (helaas) verplicht op moest geven was mijn telefoonnummer. En als startende ondernemer heb ik niet direct de behoefte aan een zakelijk nummer, dus dan maar mijn prive mobiel.

De dagen daarop werd ik meerdere keren gebeld door bedrijven die mij een zakelijk energie abonnement wilden aansmeren. Toen ik aangaf dat ik geen interesse had en dat mijn nummer in het bel-me-niet register vermeldt stond, vertelden ze doodleuk dat ze niets willen verkopen, maar dat ze mij geld willen besparen. En als ik ze vroeg om een URL om het zelf na te lezen, moest de persoon aan de lijn dit aan zijn collega vragen. Verdacht… En na wat onderzoek bleek het een dubieuze BV te zijn die nog geen maand bestond, en geregistreerd was op een huisadres.

Ik was dus benieuwd hoe andere ondernemers dit soort telefoontjes tegen gaan, en heb de vraag op LinkedIn gesteld. Hier kwam zoveel respons op, dat ik de beste tips hieronder heb verzameld. Doe er je voordeel mee!

1. Registreer je telefoonnummer in het bel-me-niet register

Ondanks dat dit bij mij niet heeft geholpen, is het officiele advies van de Kamer van Koophandel om je telefoonnummer te registreren in het Bel-me-niet register. Baat het niet dan schaadt het niet, dus vul even je telefoonnummer in en blokkeer alles wat je niet wilt ontvangen. Helaas geldt dit niet voor BV’s, alleen voor eenmanszaken, VOF’s, stichtingen en verenigingen.

Bel me niet!

2. Meld ongewenste telefoontjes bij de ACM

Mocht je hierna, net zoals ik, toch gebeld worden, dan is het bedrijf in overtreding. Dit kun je melden bij de Autoriteit Consumenten Markt (ACM). Zij zien erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren. Helaas krijg je niet te horen wat ze precies met de melding gaan doen, maar volgens de e-mail die ik kreeg gaan ze er in ieder geval mee aan de slag. Sowieso goed om dit soort overtredingen te melden.

3. Blokkeer de inkomende nummers op je telefoon

Tegenwoordig kun je op de meeste telefoons inkomende nummers markeren als spam en ze op die manier blokkeren. Google gaat al een stapje verder, en vergelijkt het nummer straks al met hun eigen spam database. Inkomende belletjes worden dan gemarkeerd als spam, en je kunt dan zelf kiezen of je wel of niet opneemt.

Blokkeer telefoontjes op Android

Een andere optie is om op je telefoon een aparte app te installeren die bij inkomende telefoontjes het nummer vergelijkt met hun eigen spam database. Als het nummer hierin voorkomt kun je dit herkennen of zelfs automatisch laten blokkeren. De apps zijn niet gratis, maar als je je erg irriteert aan de telefoontjes dan kan dit een goede oplossing zijn. Voorbeelden zijn Whoscall, Truecaller en Drupe.

Ik heb zelf de apps onderzocht (Truecaller en Drupe), en heb wel ontdekt dat je dan dus al je privacy (inkomende en uitgaande telefoontjes) weggeeft aan een derde partij. En wat die vervolgens weer met jouw gegevens doen is niet helemaal bekend, maar in hun voorwaarden staat dat ze ermee mogen doen wat ze willen. Mogelijk verkopen ze dus jouw data weer, en is het cirkeltje weer rond. Kijk bijvoorbeeld maar eens op deze pagina om te zien wat het business model van Truecaller is…

4. Verander je nummer in je KvK registratie

Dit vond ik zelf eigenlijk de beste tip. De enige echte oplossing om niet meer gebeld te worden door bedrijven die de KvK database gebruiken is door hier een niet bestaand nummer in op te geven. Je kunt dit eenvoudig zelf doen door dit formulier in te vullen.

5. Doe iets ludieks of maak het vervelend voor de bellers

Ondanks dat het telefoontje natuurlijk vervelend is, kun je er wel grappige dingen mee doen. Een tip die ik kreeg is het nummer doorschakelen naar Afschepen as a Service. De beller krijgt vervolgens een keuzemenu te horen waar hij zich doorheen moet worstelen. Een andere optie is om wel op te nemen maar vervolgens niets te zeggen. Dikke kans dat ze je niet opnieuw bellen. En wil je helemaal iets ludieks doen, schaf dan deze stemvervormer aan, en sta ze hiermee te woord. Zo wordt een vervelend belletje een stuk leuker!

Geen waterdichte oplossing helaas…

Zoals je hebt kunnen lezen is er helaas nog geen nette oplossing voor dit probleem. Het beste zou zijn dat je als ondernemer zelf kunt aangeven welke gegevens je wel of niet openbaar wilt hebben.

De Kamer van Koophandel wil wel graag in gesprek over hoe ze hun data beschikbaar moeten stellen op de Datasummit op 14 maart. Dus mocht je zelf willen meedenken over een oplossing meld je dan aan. Zou mooi zijn als er een einde komt aan de telefoontjes!

comments powered by Disqus